8 tips voor het genereren van leads voor personal trainers

In dit artikel probeer ik je wegwijs te maken in de wereld van leads voor personal training. Ik leg in je in 8 tips uit hoe je meer leads kunt genereren voor jouw personal training business.

Het groeien van een PT-Business

De meeste personal trainers zijn vooral goed in waarvoor ze geschoold en getraind zijn, namelijk het helpen van andere in het bereiken van hun fysieke doelen. Echter vaak minder goed in marketing en met name online marketing en lead generatie.

Online marketing en met name Facebook marketing verleent zich zich goed voor het genereren van leads. Het is efficiënt, eindeloos en biedt de mogelijkheid om iedereen in de omgeving te bereiken met 1 druk op de knop (soort van dan).

Potentiële klanten aan tafel krijgen

Als personal trainer is de makkelijkste manier om nieuwe klanten te krijgen door het aantal potentiële klanten waar je direct mee contact hebt te laten toenemen. Op het moment dat je met iemand rond de tafel zit en zijn doelen, problematiek en pogingen bespreekt is de stap naar een wekelijkse of twee wekelijkse pt-sessie snel gemaakt. Het is dan ook belangrijk dat je iemand aan de deur krijgt zodat je hem eerst de hand kan schudden, hij een proefles kan volgen of een kennismaking gesprek kan hebben. Dit is namelijk vele malen makkelijker dan iemand direct te laten betalen voor een pt-traject.

1. Onderzoek wie jouw klanten zijn en wat zij willen

De eerste stap om mee te beginnen is een klantonderzoek. Als je een campagne wilt gaan opzetten dan moet je goed weten voor wie je dit doet. Het is belangrijk dat je weet welke doelen, obstakels en behoeftes jouw klanten hebben. Als je dit weet dan kun je hier gebruik van maken in jouw campagne. Het beste is ook om hier geen aannames over te doen. De woorden en manier van beschrijven die jouw klant gebruikt is ook de manier waarop jij deze klant moet gaan aanspreken. Een klein nuance verschil in bijvoorbeeld afvallen of fit worden kan veel uitmaken. De ene persoon voelt zich meer aangesproken bij afvallen en de andere meer bij fit worden. Dit kan ook nog eens per leeftijd en geslacht verschillen.

Je kunt dit soort informatie gewoon vragen aan jouw huidige klanten door een aantal vragen te stellen. Vraag dat bijvoorbeeld waarom ze willen sporten, wat de reden is, en wat hun obstakels zijn. Je zou dit met een vragenlijst kunnen doen op papier. Of digitaal een formulier maken.

2. Een aantrekkelijk aanbod

Als je weet waar jouw doelgroep zich toe aangesproken voelt dan is het belangrijk om een aantrekkelijk aanbod te maken. Dit aanbod moet dus matchen bij de doelgroep en niet te algemeen zijn. Dit aanbod is vaak iets van een gratis intake of proeftraining. Je kunt dit wel anders verwoorden om te zorgen dat het meer aanspreek bij de doelgroep. Iets wat veel gebruikt wordt is een transformatiesessie. Dit is dan iets waar de potentiele klant zich voor kan aanmelden. Als die dat heeft gedaan ontvang jij als bedrijf de gegevens. Je kunt daarna de lead gaan bellen om een afspraak te maken.

3. Facebook advertenties die werken

Als het duidelijk is wat je wilt aanbieden dan kan je een advertentie maken die hierop inhaakt. Deze moet aantrekkelijk en duidelijk zijn maar ook vooral inhaken op je doelgroep.

De advertentie moet dus inhaken op jouw klantonderzoek. Gebruik dezelfde woorden die jouw klanten ook gebruiken als ze praten over personal training.

Als het gaat om personal training is het mooi om de advertentie met een persoonlijke insteek te schrijven. Mensen willen weten wie jij bent, en waarom ze bij jou iets zouden afnamen. Schrijf de teksten dus zo dat je vertelt wie je bent, en waarom jij gekwalificeerd bent om training te geven.

Daarna is goed goed om in te gaan op de obstakels die men aan heeft geven. Dan vertel je ook hoe jij er voor gaat zorgen dat dit wordt aangepakt. En hoe ze hun doelen kunnen bereiken bij jou. Jouw aanbod gaat ze hier bij helpen.

De afbeelding of video voor de advertentie kan een persoonlijke afbeelding zijn van jou als trainer. Het liefst nog in actie als je mensen aan het trainen bent. Zorg dan wel dat de mensen op de foto ook de doelgroep is die jij wilt bereiken.

Als laatste moet het heel duidelijk zijn hoe ze de actie kunnen claimen en tot wanneer dat kan. Zorg dat er een bepaalde vorm van urgentie is.

4. Set-up en targetting

Naast het maken van een advertentie moet de achtergrond van de advertentie goed kloppen. Zonder deze kloppende achtergrond instellingen gaat de advertentie niet werken.

Afhankelijk van het aanbod kies je voordat je de advertentie maakt eerst de doelgroep en specificeer je hiervoor je targeting onder het kopje “adsets”. Dit kan op basis van leeftijd, geslacht, lokatie, interesses en gedrag. Uiteraard zorg je dat een aanbod dat gemaakt is voor oudere vrouwen aan oudere vrouwen getoond wordt die vergelijkbare interesses hebben.

Met de vele opties die Facebook heeft kan je een zo specifieke doelgroep opstellen als je maar wilt. In een omgeving met weinig inwoners raad ik echter aan om dit redelijk simpel te houden. Met teveel instellingen kan de doelgroep zo klein worden dat adverteren op Facebook slecht werkt. Het complexe algoritme waar Facebook mee werkt heeft enige ruimte nodig om zelf zijn gang te kunnen gaan voor het beste resultaat, tenzij je heel zeker bent dat je zelf gespecificeerde doelgroep goed is (of er veel pixel data is, maar daar gaan we nu niet op in).

Verder hebben je instellingen wat betreft conversion objectiveoptimalisation objective, wel of geen wifi, conversion event, maar ook je budget t.o.v. je doelgroep grootte en placement allemaal een effect. Wat je hier kiest hangt af van je doelgroep, insteek, strategie en wat je doel is. Als je voor het eerst advertenties aanzet raden we je aan om als conversion-objective view-content te kiezen, alleen wifi uit te laten, budget op €5,- per dag te zetten, en alle placements aan te laten.

Side note: Een Facebook pixel is een stukje code dat aan Facebook verteld wat iemand doet op je website. Vergelijkbaar met een Google analytics code. Zonder deze pixel kan je niet zien welke advertenties leads opleveren en zie je alleen maar wat er binnen Facebook gebeurt (aantal clicks, views, etc). Het kan zijn dat advertentie A & advertentie B net zoveel kliks krijgen. Echter kan het zijn dat advertentie A leads voor €2,50 genereert terwijl advertentie B leads voor €25 genereert. Hierdoor wil deze informatie van de pixel hebben. Immers doet advertentie A het goed en B niet. Om deze reden, en om vele andere ingewikkelde redenen moet je altijd zorgen dat er een FB pixel is geïnstalleerd (ook als je nog geen advertenties draait).

5. Landingspagina’s die converteren

Je advertentie wijst (meestal) naar een pagina op je website. Het is belangrijk dat deze pagina “converteert”.

Dit houdt in dat deze is opgezet zodat pagina bezoekers daadwerkelijk hun informatie achter laten zodat jij ze kan bellen. Hierbij wil je dat zoveel mogelijk bezoekers zich inschrijven, maar dat er geen mensen zich inschrijven die eigenlijk geen interesse hebben of enkel een proefles komen doen zonder klant te worden.

Veel relevante leads krijg je door de content aan te laten sluiten bij je doelgroep, het geen dat je aanbiedt aantrekkelijk te maken en als het duidelijk is waarvoor men zich opgeeft. Geen vage verwoordingen zonder te spreken over personal training.

Wij maken onze optin-pagina’s altijd met bepaalde software (Clickfunnels, eerste 14 dagen gratis). Deze maakt het extreem gemakkelijk om mooie pagina’s en marketing funnels te maken die converteren zonder dat je enige kennis nodig hebt van code, html of zelfs WordPress.

Je beheert deze pagina’s binnen een externe online omgeving terwijl de pagina’s onder je eigen website domein vallen.

6. Bedankt pagina’s voor rendement

Als iemand dan zijn gegevens heeft ingevuld op de landingspagina komt deze persoon op de bedankt pagina terecht.

De bedankt pagina is net zo belangrijk als de landingspagina. Je kunt hier namelijk nog wat extra informatie kwijt die er voor zorgt dat de lead “warmer” wordt.

Vertel bijvoorbeeld hoe de lead jouw kunt bereiken en biedt dan iets extra’s aan. Bijvoorbeeld een gratis voedingsschema als de lead zelf een afspraak inpland.

Vermeld ook de locatie van jouw bedrijf en de parkeergelegenheid.

7. Integraties en notificaties

Als je een landingspagina gebruikt, of als je een normale website gebruikt moet je wel de leads ontvangen. Je kunt hier verschillende tools voor gebruiken om dit goed op te zetten.

Een van deze tools is Zapier. Met Zapier kun je koppelingen maken tussen verschillende software applicaties. Bijvoorbeeld tussen Clickfunnels (waar je de landingspagina hebt gemaakt) en Google Sheets. Zo krijg je dan elke keer als er een lead is, een nieuwe rij in google sheets.

Dat kan een mooi overzicht zijn van alle leads voor jouw personal training, waar je ook verschillende kolommen kunt toevoegen. Wij voegen altijd toe of de lead heeft opgenomen, een afspraak heeft gemaakt en klant is geworden. Op die manier kun je ook bijhouden wat de kwaliteit is van de leads. Je weet dan ook waar je kunt bijsturen in de campagne.

Je kunt daarnaast ook een app gebruiken om de leads op te ontvangen. Een dergelijke app is bijvoorbeeld LeadOwl. LeadOwl kun je dan ook weer integreren met Zapier en Clickfunnels. Met LeadOwl krijg je elke keer een notificatie op jouw telefoon. Dat maakt het makkelijk om leads snel te bellen.

8. Van leads naar Personal Training

Als er leads worden gegenereerd is het belangrijk dat de leads snel worden gebeld. Als je daar te lang mee gaat wachten dan zakt het bij de lead naar de achtergrond. En vergeten ze waar ze zich voor hebben aangemeld, of hebben ze al iets anders gevonden.

Als je dan de leads aan de telefoon hebt is het goed om snel naar een afspraak te sturen. Als een lead langs komt bij jou kun je beter in contact komen met de lead en er achter komen wat deze persoon zou willen.

Bij de afspraak is het belangrijk de lead (een oprechte manier!) de waarde te laten inzien van je service. Dit doe je door te laten zien wat personal training voor hem of haar kan betekenen. Hierbij komt enige vorm van sales kijken, wat belangrijk is. Want als geen van je leads uiteindelijk een klant worden dan heb je niks aan je leads.

Ondanks dat “sales” soms als iets negatiefs wordt gezien is het niet alleen in je eigen interesse om een beetje sales toe te passen in je business. Als je namelijk echt in je eigen service gelooft dan weet je dat je iemand kan helpen. Soms is een beetje sales dan ook nodig om iemand over de streep te krijgen, maar zolang je weet dat het ook beter is voor hem of haar kan dit geen kwaad. Uiteindelijk is er immers niks slechts aan zolang iemand maar zijn fysieke doelen behaald en hierbij een stukje gezonder wordt.

Conclusie van de 8 tips over leads voor personal trainers

Als je helemaal hier bent gekomen dan hoop ik dat je nu wat wijzer bent over hoe je leads kunt genereren voor personal training. Er komt vel bij kijken om een goede campagne op te zetten. De kleine nuances zijn belangrijk in het maken van een campagne. Ik hoop dat ik je iets verder heb geholpen in hoe zo iets in elkaar zit. Als je nog meer vragen hebt mag je mij altijd een berichtje sturen. Succes!

Over Funnelschool.nl

Funnelschool.nl is in 2018 opricht door Wester Gijsman en Liam Pleijers als een SEO side-project van hun marketing bureau Strs.mn. Zij hadden behoefte aan meer informatie over alles wat te maken had met funnels, maar deze bleek er in Nederland niet echt te zijn. Om dit gat te vullen zijn zij informatie gaan delen middels Funnelschool.nl in de hoop dat mede funnelhackers en online ondernemers daar iets aan hebben. Om dit project rendabel te houden en meer informatie te kunnen delen krijgen wij voor een aantal links op deze website commissie als je via die link iets afneemt. Dus als je een artikel hebt gelezen en je hebt er iets aangehad, zouden wij het tof vinden als je onze link gebruikt. Mochten er verder vragen zijn over funnels, clickfunnels, online marketing of Facebook advertenties kun je die altijd stellen via het contactformulier of stuur mij direct via Facebook Messenger een berichtje.

Liam Pleijers

Liam Pleijers – Mede-oprichter Funnelschool.nl en auteur van het artikel