Lead generatie

Veel potentiele klanten doen niet zomaar een aankoop of maken niet zomaar een afspraak. Deze stap is vaak te groot. Een manier om hiernaar toe te werken is om eerst een relatie aan te gaan voordat je daadwerkelijk aanbied wat je wilt aanbieden. Een relatie met een potentiele klant begint in dit geval eerst door te zorgen dat je met hem of haar in contact kan blijven, dit gebeurd vaak door eerst om een email adres (lead) te vragen via waar je contact kan onderhouden. Dit heet leadgeneratie en doe je vaak als onderdeel van een funnel zodat je vervolgens met ze in contact kan blijven en een relatie op te bouwen. Maar hoe zorg je dat een klant zijn of haar email adres geeft?

Hoe krijg je een lead?

(met een leadmagnet!)

Lead generatie kan lastig zijn. Iemand weet namelijk dat hij emails gaat krijgen waar die niet om heeft gevraagd als hij ergens zijn email achter laat. Aangezien je elke dag al teveel email ontvangt om alles te lezen heb je dit liever niet. Hierdoor moet er iets van waarde tegenover staan voordat je je email ergens achter laat. Om een relatie aan te gaan met een potentiele lead moet je hem hierdoor iets van waarde aanbieden voordat hij zijn email geeft. Hoe groter de waarde is voor de potentiele lead hoe groter de kans dat hij zijn email achter laat. Wat van waarde is kan voor iedere doelgroep anders zijn. Zorg dus dat dit goed aansluit. Het geen wat je hier aanbied noem je een leadmagnet. Dit is iets waarvoor je doelgroep graag zijn of haar email adres “ruilt”. Hierdoor trekt het leads aan als een magneet, vandaar de term leadmagnet.

Lead-generatie-clickfunnels

Wat maakt een goede leadmagnet?

Een goede leadmagnet moet zowel aantrekkelijk zijn als voor functie voor de lead zelf, als een functie hebben voor de verdere relatie die je met een lead wilt opbouwen. Hierdoner 7 punten waar een goede lead aan moet voldoen.

  1. Lost een probleem op: als je leadmagnet niet een probleem oplost dat je potentiele lead heeft, of hem niks geeft dat hij heel graag wilt hebben, dan werkt je lead generatie niet.
  2. Beloof een snelle oplossing: je leadmagnet zou een gemakkelijk en snelle oplossing moeten bieden voor hetgeen dat het probleem is van je lead.
  3. Specifiek: een leadmagnet moet niet gaan over iets algemeens. Het is belangrijk dat het aansluit bij een specifiek verlangen van je lead.
  4. Gemakkelijk te verwerken: iedereen zoekt naar een snelle oplossing, hierdoor zijn grote eBooks minder efficient dan een checklist.
  5. Van hoge waarde: je leadmagnet moet zowel van hoge subjectieve waarde als actuele waarde zijn. Het moet dus voor de lezer als individu nuttig zijn als van daadwerkelijke goede kwaliteit.
  6. Direct beschikbaar: Men wilt zich zo snel mogelijk voldaan voelen. Hierdoor werkt een digitaal PDF vaak beter dan het thuissturen van een kalender.
  7. Blijk van expertise: een goede leadmagnet moet naast van directe hoge waarde voor de klant ook blijk geven van jouw expertise. Dit is belangrijk voor de toekomstige relatie.

Voorbeeld van leadmagnets

Voor leadgeneratie gebruik je leadmagnets. Wat een goede leadmagnet is hangt af van de doelgroep. Denk dus goed na over wat voor leads je zou willen generen en wat voor hen van waarde kan zijn. Hierbij hoeft het niet altijd direct aan je business gekoppeld te zijn, maar wel direct aan je doelgoep.

Hieronder een aantal voorbeelden.

  1. Quiz: laat mensen een aantal vragen beantwoorden om tot een bepaald antwoord te komen. Het antwoord mail je vervolgens naar ze toe als de potentiele lead zijn email achter laat.
  2. Cheatsheet: bied een lijst aan waar mensen naar kunnen kijken als ze met een relevant iets bezig zijn. Een webshop over tourfietsen kan bijvoorbeeld een paklijst aanbieden voor mensen die op fietsvakantie gaan.
  3. Advies: een consultancy bedrijf kan in ruil voor een email en telefoon nummer bijvoorbeeld eenmalig gratis advies geven. Waarbij vervolgens iets meer uitleg gegeven kan worden over de service die je aanbiedt.
  4. (video) training: maak een video over hoe een potentiele klant of lead iets gedaan krijgt waar veel mensen uit jouw doelgroep tegen aan lopen. Bijvoorbeeld hoe je de perfect squat doet, een Facebook advertentie in elkaar zet of hoe je oude schoenen opknapt zodat ze er weer gloednieuw uitzien. Uiteraard moet ook dit weer relevant zijn voor je doelgroep.
  5. Software download of gratis proefperiode: als jouw bedrijf software aanbied is een trial altijd een goed idee. Het is voor een potentiele klant gemakkelijk om een proefperiode te starten. Dit geeft jouw de kans om een relatie via email op te bouwen en de lead krijgt een inzage in jouw software. Als de software goed is zal een trial vaak goed genoeg zijn om deze lead om te zetten naar een vaste klant.
  6. Voorbeelden: een blog over vegan voeding? bied dan een pdf aan met 10 gemakkelijk maar lekker vegan recepten in ruil voor een email.
  7. Advies: vaak zoeken mensen online op wat iets kost. Zoek iets dat jouw doelgroep zich vaak afvraagt en maak daar een vragenlijst voor die vervolgens op een prijs uitkomt. Een fotograaf zou een prijsgenerator kunnen opzetten voor mensen die willen weten wat een fotograaf kost, of een makelaarkantoor zou hetzelfde doen om men een gemiddelde huurprijs te geven voor een type huis.
  8. Gated content: soms zie je uitgebreide blogpost waarbij slechts een deel leesbaar is. De rest wordt pas zichtbaar als iemand een lead achter laat.
  9. Webinar: geef een livetraining waarin men vragen kan stellen. Plan 1 avond per week in waar mensen een live webinar kunnen volgen en vragen kunnen stellen. Geef ze enkel toegang als ze eerder die week hun email hebben achter gelaten. In deze webinar kan je direct blijk geven van je expertise, subtiel je service of product aanprijzen en leer je veel over wat voor vragen je doelgroep heeft.
  10. Wedstrijd (giveaway): mensen doen graag mee aan winacties. Je kan dan ook iets aantrekkelijks gratis weggeven onder alle mensen die hun email achter laten. Hierdoor kan je in korte tijd veel leads verzamelen waar je vervolgens een relatie mee kan opbouwen. Klik hier voor uitleg over Manychat (Facebook Messenger Software) en hoe je dit kan gebruiken om leads te genereren.
  11. Challenge: laatste jaren zijn er veel challenges “viral” gegaan. Bied bijvoorbeeld een 30 day challenge aan waarbij de planning voor deze challenge via de email toe gestuurd wordt. Voorbeelden zijn een squat challenge, koud douchen challenge of een vegan challenge (incl. recepten).

lead generatie optimalisatie

Het belangrijkste bij lead generatie is dat je iets van hele goede waarde aanbiedt. Dat is het belangrijkste. Vervolgens is het belangrijk om de webpagina waarop de lead magnet wordt aangeboden geoptimaliseerd is zodat zoveel mogelijk bezoekers hun contact info achter laten en leads worden. Hierbij is zowel de content als het design belangrijk. De beste softare hiervoor is Clickfunnels.

Zie hier onze review en uitleg van Clickfunnels.

Interesse in een gratis lead generatie page? Klik dan hier. LET OP: deze is gemaakt in Clickfunnels, om deze te downloaden, aan te passen en te gebruiken voor je eigen website heb je een Clickfunnels account nodig (er is een 14 dagen gratis proefperiode).

Over Funnelschool.nl

Funnelschool.nl is in 2018 opricht door Wester Gijsman en Liam Pleijers als een SEO side-project van hun marketing bureau Strs.mn. Zij hadden behoefte aan meer informatie over alles wat te maken had met funnels, maar deze bleek er in Nederland niet echt te zijn. Om dit gat te vullen zijn zij informatie gaan delen middels Funnelschool.nl in de hoop dat mede funnelhackers en online ondernemers daar iets aan hebben. Om dit project rendabel te houden en meer informatie te kunnen delen krijgen wij voor een aantal links op deze website commissie als je via die link iets afneemt. Dus als je een artikel hebt gelezen en je hebt er iets aangehad, zouden wij het tof vinden als je onze link gebruikt. Mochten er verder vragen zijn over funnels, clickfunnels, online marketing of Facebook advertenties kun je die altijd stellen via het contactformulier of stuur mij direct via Facebook Messenger een berichtje.

Liam Pleijers

Liam Pleijers – Mede-oprichter Funnelschool.nl en auteur van het artikel