Manychat

Wat is Manychat?

Manychat is een Facebook messenger bot service. Het helpt je om Facebook messenger gesprekken van pagina’s te automatiseren. Daarnaast bied het nieuwe mogelijkheden die reguliere messenger je niet biedt zoals het opbouwen van een messenger lijst. Deze lijst kan je vervolgens gebruiken net zoals een mailinglijst gebruikt.

Waarom gebruik je manychat?

Je gebruikt manychat, en daarmee Facebook messenger, omdat men vertrouwd is met Facebook. Het voelt voor iedereen natuurlijk om een gesprek te voeren via dit medium. Iedereen doet dit namelijk dagelijks.

Hierdoor is het voor mensen een kleine stap om het gesprek aan te gaan via messenger als je ze dit aanbiedt. Hierdoor zullen meer mensen een gesprek starten dan wanneer je ze vraagt je te mailen. Echter verwacht men dat ze via messenger snel een reactie krijgen. Doordat je niet non-stop achter je messenger wilt zitten of dit wilt uitbesteden heb je manychat nodig.

Manychat voert alle gesprekken automatisch. Je kan standaard vragen of antwoorden instellen die iemand geeft op wat de je manychat bot zegt. Aan de hand van deze antwoorden reageert je bot weer. Op deze manier kan je iemand de antwoorden geven die hij nodig heeft. Zonder dat jij het gesprek hoeft te voeren. De informatie die iemand geeft kan je vervolgens weer opslaan en bewaren als lead. Aan de hand van zijn antwoorden weet je bijvoorbeeld waar die in geintresseerd is. Dit is weer bruikbaar voor je hoe je deze persoon verder benaderd.

Daarnaast bouw je een messenger lijst op. Iedereen die een gesprek start wordt gekoppeld aan je account. Net zoals met een email lijst kan je deze vervolgens in grote getalen tegelijk een bericht sturen. De open rates en respons rates zijn hiervoor extreem hoog vergeleken met mail. Open rates zijn gemiddeld bijvoorbeeld rond de 95%.

Hoe werkt het?

Je kan een gratis account openen op Manychat.com. Deze kan je koppelen aan de Facebook pagina’s waar jij de beheerder van bent. Alle gespreken kan je inplannen aan de hand van “Flows”. Dit zijn de paden die men kan doorlopen door verschillende dingen te zeggen. Hiermee kan je men sturen naar bepaalde uitkomsten of bepaalde nuttige vragen stellen die je nodig hebt.

Een voorbeeld van een simpele flow die wij ooit hebben toegepast is hieronder te zien.

manychat flow

Uitleg flow: Iemand krijgt een kleine uitleg van wat het bedrijf doet. Dan kan hij 3 vragen stellen over een probleem waarvoor het bedrijf een oplossing heeft. Het antwoord op die vragen verschilt. De rest is wel hetzelfde. Vervolgens kan iemand zeggen dat hij of zij interesse heeft of vragen naar de kosten. Als iemand de kosten wilt weten wordt dit kort uitgelegd en nogmaals gevraagd of er interesse is. Hierna wordt er gevraagd naar het telefoon nummer van de persoon zodat er gebeld kan worden om hem te helpen (dit telefoon nummer word opgeslagen). Hierna wordt er ook om een email adres gevraagd. Uiteindelijk sluit het gesprek af met de melding dat er zo snel mogelijk contact wordt gezocht.

Dit is het algemene principe achter Manychat. De flow zoals je hem in het voorbeeld ziet is ook hoe het er uitziet als je hem maakt. Gemakkelijk en intuitief. Binnen het dashboard zijn verder vooral 2 onderdelen belangrijk om aan de slag te kunnen, “Automation” & “Growth Tool”.

Automation

Alles onder Automation zal helpen tijd te besparen en je klanten ze goed mogelijk van dienst te zijn.

Main Menu

Als je dit hebt ingesteld staat er een klein menu in de tekstbalk. Als je hier op klikt krijgt iemand een aantal standaard vragen die ze aan je kunnen stellen. Uiteraard kan jij deze vragen instellen. Hieronder een voorbeeld van hoe dit eruitziet. Het voorbeeld is van de Facebook pagina van Manychat zelf.

Manychat voorbeeld menu

Afhankelijk van wat iemand kiest kan jij bepalen wat voor reactie de bot hier weer op geeft. Je kan iemand een link naar je website sturen, een antwoord geven in de chat of een of meerdere nieuwe vragen stellen.

Default Reply

Default reply is het antwoord dat je bot geeft als het even geen ander antwoord weet. Hier kan de bot iets algemeens laten zeggen zoals “Er word zo snel mogelijk gereageerd. Normaal gesproken gebeurd dit binnen 24 uur. Als je vragen of opmerkingen hebt kan je deze alvast stellen”.

Welcome Message

Welcome Message is het bericht dat iemand krijgt als die een messenger gesprek start. Hier kan je iemand welkom heten, aanmoedigen het gesprek aan te gaan of alvast wat standaard informatie geven. Zie hier het welkomst bericht van de Manychat Facebook page.

Manychat voorbeeld welkomstbericht

Keywords

Keywords gebruik je om automatisch reacties en flows te activeren als iemand iets zegt met een bepaald woord erin. Als iemand een vraag stelt over hoe die moet bestellen dan kan je instellen dat het woord “bestellen” een uitleg over het bestel proces activeerd. Hierdoor ben je in een gesprek niet gebonden aan standaard vooraf opgestelde antwoorden maar kan je messenger bot toch goed reageren.

Als je dus weet wat voor soort vragen je vaak krijgt kan je de keyword lijst met reacties steeds beter uitbreiden.

Sequences

“Sequences” zijn onderdelen van een volledige “flow”. Je kan bijvoorbeeld een sequence maken voor een bepaald product. Als iemand dan via een welkomst bericht, door een keyword te activeren of via het menu laat weten dat die hierin geintresseerd is dan kan je deze “sequence” activeren. Hierdoor hoef je niet elke keer voor elke “flow” opnieuw een onderdeel te maken over dat product. Dit bespaard vooral tijd.

Growth Tools

Manychat Growth Tools zijn middelen die je kan gebruiken om je messenger lijst te laten groeien. De volgende “Growht Tools” heeft manychat beschikbaar:

  • Widgets voor op je website
    Hiermee kan je buttons en popups op je website toevoegen vanuit waar iemand een gesprek kan starten. Na het klikken komt iemand direct op je messenger lijst.
  • Landingspagina
    Hiermee kan je een Manychat landingspagina vormgeven. Deze pagina kan jezo vormgeven als je wilt en gebruiken om iemand te overtuigen een gesprek te starten. Vervolgens zit er een knop die gebruikt kan worden om daadwerkelijk dit gesprek te beginnen.
  • Messenger Ref Url
    Dit is een link die je kan delen. Als iemand erop klikt opent Facebook messenger een gesprek met je pagina.
  • Facebook Comments
    Met deze Growth Tool kies je een Facebook post. Elke comment, of comment met een bepaald woord, activeert een gesprek. Zo kan je bijvoorbeeld een winactie adverteren waarbij iemand met een woord moet commenten op je post om te winnen. Vervolgens stuur je iedereen die comment automatisch een berichtje.

Doordat Facebook messenger nog weinig door bedrijven gebruikt wordt is men nog erg receptief. Het opbouwen van een messenger lijst gaat hierdoor erg snel en bijna 100% van de mensen in je lijst leest je bericht.

Voorbeelden

Een voorbeeld van het gebruiken van manychat is bij een winactie. Hier werken we er een uit aan de hand van een Winactie Funnel met leadgeneratie.

Doel

Het doel van deze winactie is om een messenger lijst en email lijst te laten groeien. Hierbij gebruiken we een betaalde advertentie en willen we tegelijkertijd voor sales zorgen zodat we in ieder geval break/even draaien terwijl de lijst groeit. In de toekomst kunnen we deze lijst gratis benaderen om meer verkopen te genereren.

Post

Het is een product dat gebruikt kan worden om tee in warm te houden. In de post wordt het poduct besproken en de winactie uitgelegd. Vervolgens word gezegd dat men “tea” kan commenten om mee te doen met de winactie.

(We zouden ook een Facebook messenger advertentie kunnen gebruiken waarbij men in plaats van te commenten een knop kan klikken om het gesprek te starten. Echter zorgen posts met veel comments dat je advertentie kosten omlaag gaan, valt je advertentie nog meer op in de tijdlijn en zal men het idee hebben dat veel mensen mee doen. Dit laatste helpt om mensen over de drempel te krijgen.)

Manychat voorbeeld post

Manychat Growth Tool (Facebook Comment)

Als iemand “Tea” comment krijgt ze direct het volgende gesprekje:

Manychat Voorbeeld Growth Tool Optin Message

Het is een regel binnen Facebook dat mensen eerst moeten reageren op een van je berichten. Hierna mogen ze pas op je lijst komen. Hierdoor vraag je ze eerst om te bevestigen.

Omdat we naast een messenger lijst ook een email lijst willen laten groeien is er nog een stap. Als iemand op “Finalize Entry” klikt komen ze op een landingspagina terecht. Deze landingspagina legt nogmaals de winactie uit en laat wat gebruiks foto’s zien van het product.

Vervolgens moeten ze daar hun email adres achter laten om mee te doen aan de winactie. Doordat men al gecomment heeft, gereageerd op het messenger bericht en vervolgens deze pagina heeft geopend is het heel erg waarschijnlijk dat ze ook nog hun email adres achter laten. In dit geval liet 92% van de bezoekers hier ook nog eens een email adres achter.

Ps. Landingspagina’s maken wij altijd in Clickfunnels. Wil je de landingspagina van deze campagne zien? Klik dan hier om 14 dagen gratis Clickfunnels te testen en gebruik te maken van exact dezelfde landingspagina als dat wij gebruikte.

Vervolg

Na het achter laten van hun email kreeg iedereen messenger bericht en een email dat de winnaar binnen een aantal dagen werd gekozen en het belangrijk is dat ze hun messenger / email in de gaten houden.

Vervolgens kozen we willekeurig een winnaar. De rest kreeg een bericht met ze ook gewonnen hadden, maar helaas de tweede plek. Dit betekent dat ze 25% korting krijgn op het product. LET OP: Iedereen was dus een winnaar. Omdat men graag gebruik wilde maken van hun prijs kochten veel mensen uiteindelijk dit product. Hierdoor werd er na advertentie kosten ongeveer break/even gedraait op deze campaigne terwijl er meer dan 100 mensen werden toegevoegd aan de messenger lijst en email lijst. Deze lijst werd vervolgens weer gebruikt om opnieuw te benaderen met andere aanbiedingen.

Manychat voorbeeld post

Kosten

De kosten voor Manychat zijn relatief Traag. Sterker nog, je kan tot 1000 subscribers gratis aan de slag! Hierbij heb je een aantal beperkingen maar je kan in ieder geval bekend worden met Manychat.

Als je meer subscribers krijgt of je wilt van meer Growth Tools en andere functionaliteiten gebruik maken dan begint het bij 10$ per maand. Zodra je meer subscribers krijgt in je messenger lijst dan gaat de prijs langzaam omhoog. Maar vanaf 10$ per maand heb je al toegang tot alle functionaliteiten.

Over Funnelschool.nl

Funnelschool.nl is in 2018 opricht door Wester Gijsman en Liam Pleijers als een SEO side-project van hun marketing bureau Strs.mn. Zij hadden behoefte aan meer informatie over alles wat te maken had met funnels, maar deze bleek er in Nederland niet echt te zijn. Om dit gat te vullen zijn zij informatie gaan delen middels Funnelschool.nl in de hoop dat mede funnelhackers en online ondernemers daar iets aan hebben. Om dit project rendabel te houden en meer informatie te kunnen delen krijgen wij voor een aantal links op deze website commissie als je via die link iets afneemt. Dus als je een artikel hebt gelezen en je hebt er iets aangehad, zouden wij het tof vinden als je onze link gebruikt. Mochten er verder vragen zijn over funnels, clickfunnels, online marketing of Facebook advertenties kun je die altijd stellen via het contactformulier of stuur mij direct via Facebook Messenger een berichtje.

Liam Pleijers

Liam Pleijers – Mede-oprichter Funnelschool.nl en auteur van het artikel