Wat is een funnel?

Een funnel is een andere naam voor het pad dat is uitgestippeld voor potentiele klanten om te doorlopen. Een funnel begint bij het eerste punt van contact. Bijvoorbeeld bij het zien van een advertentie of een blogpost. Deze is zo samengesteld dat zoveel mogelijk mensen op het gewenste doel uitkomen. Vaak is dit een verkoop.

Stel je voor je krijgt een stofzuiger verkoper aan de voordeur. Zodra jij de voordeur opent vraagt hij of je een stofzuiger wilt kopen voor €497. Niemand zal direct op dit voorstel in gaan zonder eerst overtuigt te worden van het product. Zo is het online ook. Je wacht met het aanbieden van het product nadat je jezelf hebt voorgesteld, een band hebt opgebouwt, hebt verteld waarom stofzuigen belangrijk is en waarom jouw stofzuiger de beste is.

Een funnel is eigenlijk precies dit. Het is het volledige contact van begin tot eind dat je met een klant hebt, maar dan online. Vanaf het zien van de eerste advertentie totdat iemand het laatste product afrekent. Bij het maken van een sales funnel plan je zorgvuldig welke informatie iemand op welk moment krijgt.

Wanneer je welke informatie geeft kan je heel strategisch mee omgaan. Bijvoorbeeld eerst laten zien dat je een expert bent, daarna een relatie opbouwen, dan het product laten zien en pas daarna erover vertellen en het product proberen te verkopen. Dit hangt allemaal echter weer af van het soort product.

Hieronder worden twee verschillende funnels wat uitgebreider uitgelegd. De sales funnel en de lead generation funnel.

Soorten funnels

Sales Funnel

Bij een sales funnel is het de bedoeling dat zoveel mogelijk van de bezoekers eindigen in een verkoop (sale). Hierbij wil je meestal dat het aantal relatieve verkopen zo hoog mogelijk is (dit word ook wel de conversie ratio genoemd) en dat het gemiddelde order bedrag ook zo hoog mogelijk is. Dit is waarbij het belangrijk is om je verkoop proces als een funnel te behandelen.

In een sales funnel begeleidt je de potentiele klant geleidelijk naar de verkoop toe. Hierbij haak je aan op de verschillende punten die voor dit type potentiele klant relevant zijn. Zo bespreek je de voordelen voor de potentiele klant, de mogelijke bezwaren die de klant heeft, en pas je verschillende psychologische overtuigingsprincipes toe om hem of haar te overtuigen. Hierbij komt een stukje storytelling en copywriting kijken (hier gaan we nu niet verder op in). Verschillende soorten verkeer (bijvoorbeeld uit verschillende zoekopdrachten uit google) vinden andere dingen belangrijk. Een vegan vindt bijvoorbeeld andere aspecten aan voeding belangrijk dan een bodybuilder. Het is hierdoor belangrijk om te bedenken wat voor persoon in je funnel terecht komt en voor verschillende soorten personen verschillende funnels te maken. Dit zorgt ervoor dat zoveel mogelijk potentiele klanten overtuigt raken van je product.

Nadat de content uit de funnel heeft gezorgt dat een bezoeker hopelijk overtuigt is van hoe geweldig je product is kan het zijn dat je hem of haar nog meer producten wil aanbieden. Uit ervaring doe je dit liever niet door direct verschillende product pakketten aan te bieden. Het gemiddelde order bedrag ligt hoger als je dit doet in de vorm van een funnel. Zo overtuig je hem of haar eerst om 1 product-X te kopen, nadat de klant akkoord gaat biedt je 2 extra van product-X aan voor een iets betere prijs, en vervolgens product Y. Dit zijn allemaal verschillende stappen in de funnel en worden ookwel upsells, downsells of crossells genoemd.

Klik hier om een voorbeeld salesfunnel te downloaden.

Sales Funnel

Leadgeneration Funnel

Leads zijn contacten die later mogelijk iets gaan betekenen. Door bijvoorbeeld je emails te lezen, je producten te kopen of om je op een andere manier te helpen. Een leadgeneration funnel is iets dat deze leads voor je verzameld. Dit kan op verschillende manieren. Het belangrijkste hierbij is dat je zoveel mogelijk van je bezoekers weet te overtuigen bijvoorbeeld hun email achter te laten en dat deze personen de juiste personen zijn.

De beste manier om iemand te overtuigen zijn of haar contact informatie achter te laten is door ze hier iets van waarde voor te geven. Dit wordt ook wel een “leadmagnet” genoemd (iets dat leads aantrekt als een magneet). Eigenlijk ruilt de bezoeker hierbij zijn of haar contactinformatie voor iets dat jij hem of haar aanbiedt. Hiervoor kan je een relevant eBook voor aanbieden, een gratis product toesturen of een gratis training toe te sturen. Verder zou je zelfs een quiz kunnen aanbieden waarna iemand pas de uitslag krijg na het geven van zijn contactinformatie. Je kan zo creatief zijn als je wilt, zolang het geen dat je aanbiedt maar van waarde is voor de klant. Hierbij kan je in je funnel zo creatief zijn als je maar wilt. Het belangrijkste hierbij is echter dat het van zoveel mogelijk waarde is voor de bezoeker en dat het dus bij hem of haar aansluit (weet dus wat je doelgroep is!)

Klik hier voor meer informatie over het verzamelen van leads

Klik hier om een voorbeeld lead generation funnel te downloaden

Hoe maak je een funnel?

Het probleem met maken van een funnel is veel website builders zoals wordpress hier niet voor gemaakt zijn. Zeker niet voor het maken van een complexere sales funnel. Webshop software zoals woocommerce of Shopify verlenen zich goed om een standaard webshop te maken. Hiermee kan je voor het maken van een webshop goed uit de voeten. Maar een echte funnel maak je er niet mee. Er zijn wel applicaties die bijvoorbeeld upsell mogelijkheden hiervoor aanbieden. Echter zien deze er vaak niet mooi uit omdat ze een eigen uiterlijk hebben, is de laadsnelheid hoog (dit wil je niet) of zijn de opties beperkt.

Gelukkig is er software die het wel mogelijk maakt om mooie funnels te maken. Compleet met landingspagina’s, email optins, upsells en betaal mogelijkheden. De software die zich hier het beste voor verleend is Clickfunnels (zie uitleg Clickfunnels hier). Dit is een “drag&drop” langdingspagina en funnel builder waarbij je zonder dat je kennis nodig hebt van wat voor code dan ook gemakkelijk succesvolle funnels in elkaar kan zetten. Het uiterlijk is volledig te bepalen zonder dat je een designer nodig hebt. Ook is er een gratis 14 dagen proefperiode waarin je alles kan testen. Daarnaast is Clickfunnels ook gemakkelijk te integreren met je reguliere software. Zo zijn er integraties met Mailchimp, Shopify, WordPress en veel meer.

De funnels die wij gratis weggeven (onder GRATIS FUNNELS in de menu balk) zijn ook allemaal in Clickfunnels gemaakt. Om deze te downloaden en te gebruiken heb je dus ook een account nodig. Deze worden dan automatisch in je account geladen waarna je er direct mee aan de slag kan. Klik hier voor een overzicht van de Clickfunnels kosten.

Als je vragen hebt over funnels, over Clickfunnels of andere relevante onderwerpen zijn we altijd bereikbaar. We helpen je ook graag met het opzetten van je Clickfunnels account. We staan voor alle vragen open en helpen je zonder kosten met al je relevante problemen!.

Over Funnelschool.nl

Funnelschool.nl is in 2018 opricht door Wester Gijsman en Liam Pleijers als een SEO side-project van hun marketing bureau Strs.mn. Zij hadden behoefte aan meer informatie over alles wat te maken had met funnels, maar deze bleek er in Nederland niet echt te zijn. Om dit gat te vullen zijn zij informatie gaan delen middels Funnelschool.nl in de hoop dat mede funnelhackers en online ondernemers daar iets aan hebben. Om dit project rendabel te houden en meer informatie te kunnen delen krijgen wij voor een aantal links op deze website commissie als je via die link iets afneemt. Dus als je een artikel hebt gelezen en je hebt er iets aangehad, zouden wij het tof vinden als je onze link gebruikt. Mochten er verder vragen zijn over funnels, clickfunnels, online marketing of Facebook advertenties kun je die altijd stellen via het contactformulier of stuur mij direct via Facebook Messenger een berichtje.

Liam Pleijers

Liam Pleijers – Mede-oprichter Funnelschool.nl en auteur van het artikel