Online Marketing Funnel

Wat is een online marketing funnel?

Een online marketing funnel is het traject aan contact dat iemand doorloopt. Van de eerste aanraking tot de laatste. Hierbij vallen gaandeweg (zo min mogelijk) mensen af. Hierdoor lijkt het als je naar de bezoekersaantallen kijkt van de verschillende onderdelen op een trechter. Breed aan de top en steeds smaller hoe verder je het traject volgt. Omdat het online plaatsvindt noem je dit dan ook een “Online Marketing Funnel”

Waarom gebruik je een online marketing funnel?

Elke online of offline contact kan gezien worden als onderdeel van een funnel. Je gebruikt dan ook niet zo zeer een funnel maar je bekijkt iets als een funnel. Doordat je dit op deze manier bekijkt wordt het duidelijk wat voor pad iemand doorloopt. Hierdoor krijg je inzichten over wat voor gedrag klanten of potentiele klanten vertonen. Vervolgens kan je dit gedrag optimaliseren om bijvoorbeeld iemand vaker te laten kopen, meer te laten kopen of meer omzet in het algemeen te draaien.

Hoe werkt dit?

Je kijkt goed naar alle onderdelen van jou online marketing funnel en brengt alle statistieken in kaart. Deze kan je onderverdelen in een aantal fases.

  1. Awareness fase
    Dit is de bovenkant van je online marketing funnel. Men leert net van je bestaan. Vaak is iemand zich pas net bewust van een probleem waarvoor jij een oplossing bied. Verkeer komt vaak via zoekmachines of social media.
  2. Interest fase
    In deze fase van je funnel is iemand bekend met een probleem dat die heeft. Hij is hierbij opzoek naar een oplossing. Hierdoor zou men meer tijd besteden op je website om meer informatie te verkrijgen. Op dit moment zal men zich sneller opgeven voor het ontvangen van e-books, nieuwsbrieven, gratis consultaties, etc.
  3. Decision fase
    Hierin is men klaar om een beslissing te maken om van zijn probleem af te komen. De bezoeker zal je product of dienst in afweging nemen. Hierbij zal hij kijken naar reviews, verschillende pakketten/varianten, FAQ’s en meer.
  4. Action fase
    In de actie fase van je online marketing funnel zal iemand een actie voltooien. Bijvoorbeeld het doen van een aankoop, afspraak inplannen of vragen voor een offerte.

(Vervolg fase)
Een goede online marketing funnel stopt echter niet na de eerste aankoop. Nieuwe klanten moeten namelijk opnieuw bekend raken met je product/dienst. Terwijl je met een bestaande klant al een relatie hebt. Er is vertrouwen, je weet dat hij geintresseerd is en hij is bereidt geld bij je uit te geven. Hierdoor is het vaak makkelijker een volgende aankoop te krijgen van een bestaande klant dan bij een nieuwe potentiele klant.

manychat flow

Toepassen Van Een Online Marketing Funnel Voor Je Business

Belangrijk is goed te weten wat voor bezoekers in welke fase van je online marketing funnel zitten. Als je content maakt om nieuwe bezoekers te trekken dan is dit de awareness fase. Hier moet je content op aansluiten. In dit geval schrijf je dan ook algemene content over het probleem dat je oplost en heb je het niet over de oplossing of je product zelf. Dit is iets waar iemand nog helemaal niet op zit te wachten.

Als iemand al veel van je content gelezen heeft kan je dit beschouwen als de interesse fase. Hierin pas je de content aan op de uitleg over de oplossingen voor het probleem. Zo kan je bijvoorbeeld een e-book aanbieden dat dieper in gaat op deze oplossing en hierbij leads genereren.

Vervolgens als iemand nog steeds een oplossing zoekt voor het probleem. Bijvoorbeeld omdat hij zijn situatie niet zelfstandig kan verbeteren. Hierdoor staat hij op het punt een beslissing te maken over een aankoop. In deze fase  je hem of haar wat agressiever benaderen met wat jij aanbied. Hierin mag je dus meer spreken over je product of dienst en waarom iemand dit zou moeten kopen. Vaak doe je dit aan de hand van een goed werkende landingspagina. Op deze pagina wil je alle benodigde informatie en copywriting plaatsen die nodig is om iemand over de streep te trekken.

Als iemand hierna overtuigt is gaat hij actie ondernemen. In dit geval wil je een hoge order waarde behalen uit deze “actie”. Hij klikt op het aankopen van de “oplossing”. Dit is jou dienst of product. Vervolgens wil je hem vergelijkbare aanbiedingen doen om zijn bestelling uit te breiden. Hierdoor kan je significant meer omzet draaien op een bestelling die anders toch al had plaatgevonden. Dit doe je met upsells, downsells en crossels in de vorm van een Sales Funnel.

manychat flow

Maken Online Marketing Funnel

Als je aan de slag wilt met het maken van je eigen online marketing funnel dan is het belangrijk dat je voor elke type bezoeker een andere online omgeving kan maken. Deze omgeving moet naadloos aansluiten bij de fase waarin de bezoeker zit. Hierbij is het belangrijk dat pagina’s waarin iemand een actie onderneemt goed converteren.

Zelf werken wij vrijwel altijd met Clickfunnels aan. Hiermee kan je alle onderdelen van je funnel gemakkelijk zelf maken zonder programmeur, designer of ingewikkelde software. Het is een Drag&Drop systeem met kant en klare leadgeneratie templates, sales templates en meer. Hierdoor kan je direct aan de slag. Ook als je weinig ervaring hebt met het maken van websites of funnels. Via deze link kan je Clickfunnels gratis 14 dagen proberen: http://bit.ly/clickfunnels-14dagengratis 

manychat flow

Meer Leren Over Funnels

Als je meer wilt leren over online marketing funnels dan raden we je de boeken van Russel Brunson aan. Bekijk hier onze reviews van Dotcom Secrets of Expert Secrets of bestel ze direct hier:

Bij het bestellen zal je al direct zien hoe zijn eigen online sales funnel eruitziet.

manychat flow
manychat flow

Over Funnelschool.nl

Funnelschool.nl is in 2018 opricht door Wester Gijsman en Liam Pleijers als een SEO side-project van hun marketing bureau Strs.mn. Zij hadden behoefte aan meer informatie over alles wat te maken had met funnels, maar deze bleek er in Nederland niet echt te zijn. Om dit gat te vullen zijn zij informatie gaan delen middels Funnelschool.nl in de hoop dat mede funnelhackers en online ondernemers daar iets aan hebben. Om dit project rendabel te houden en meer informatie te kunnen delen krijgen wij voor een aantal links op deze website commissie als je via die link iets afneemt. Dus als je een artikel hebt gelezen en je hebt er iets aangehad, zouden wij het tof vinden als je onze link gebruikt. Mochten er verder vragen zijn over funnels, clickfunnels, online marketing of Facebook advertenties kun je die altijd stellen via het contactformulier of stuur mij direct via Facebook Messenger een berichtje.

Liam Pleijers

Liam Pleijers – Mede-oprichter Funnelschool.nl en auteur van het artikel