Dropshipping Nadelen

Zoals elk business model zijn nadelen heeft, zijn er ook nadelen aan een dropshipping business. De grootste nadelen hebben we hier op een rijtje gezet voor je:

1. Concurentie

Doordat het gemakkelijk is om een dropshipping business te starten zijn veel concurenten. De markt is hierdoor, afhankelijk van de niche, in het algemeen erg competitief.

Je kan in enkele minuten een product online hebben. Hierdoor houden concurenten elkaar strak in de gaten. Als jij succes hebt met een product en een concurent ziet dit dan zal hij of zij je snel volgen. Hij hoeft enkel een dropship partner te vinden met dit product en hij kan het direct vermarkten. Vaak ontdekken concurenten van elkaar welke producten goed werken doordat ze zien dat jij agressief adverteerd, veel reacties krijgt op social media met betrekking tot een product of dat je veel reviews hebt op je website.

2. Branding

Bedrijven zoals Nike, Adidas & Coca Cola danken hun succes deels aan hun branding. Branding zorgt dat mensen affiniteit krijgen met je producten. Zich er graag mee willen identificeren en dat de prijs minder uitmaakt. Belangrijk hierbij is dat je producten allemaal een vergelijkbare uistraling hebben, hoge kwaliteit zijn en eenzelfde logo hebben.

Bij dropshipping heb je, met een paar uitzonderingen, geen invloed op de vormgeving van het product. Hierdoor zullen veel producten die je verkoopt, zeker als deze van verschillende leveranciers komen, totaal verschillen van elkaar. Hierdoor is het niet mogelijk om een mooi merk neer te zetten. Natuurlijk kan je een website maken met een sterk merk gevoel. Maar de producten zullen hier niet mee overeenkomen. Branding is krachtig, maar hierom moeilijk als je dropshipped.

dropshipping nadelen branding

3. Verzendproces

Als bedrijf is het je taak om klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Doordat je met een dropshipping webshop je verzendproces niet in controle hebt, heb je dus geen controle over de kwaliteit hiervan. Verschillende leveranciers gebruiken verschillende verzendmethodes en hebben hierbij hun eigen problemen. Je kan de kwaliteit van verzenden dus minder waarborgen.

Als er iets mis gaat in de verzending dan duurt het vinden van een oplossing ook langer. Soms gaat een verzending fout. Voordat de klant begint te klagen ben je soms weer een week verder. Vervolgens heb jij weer contact met je leverancier die het weer moet uitzoeken bij zijn gebruikte pakketdienst. Deze communiceert weer met de leverancier, die het weer aan jou moet laten weten voordat jij kan terugkoppelen aan de klant. Dit kan voor extra frustratie zorgen bij klant.

dropshipping verzending nadelen

4. Kwaliteit

Je hebt geen voorraad en bent niet in beheer van je producten. Dit heeft vele voordelen. Maar het effect is wel dat je geen controle hebt over de kwaliteit van je producten. Het kan zijn dat je het grootste deel van de producten die je aanbiedt zelfs nog nooit hebt gezien. Hierdoor weet je dus niet of het product er mooi uitziet, wel of niet snel kapot gaat en of het wel lijkt op het product van de foto’s.

dropshipping kwaliteit nadelen

Conclusie

Dropshipping heeft een aantal nadelen. Concurentie is hoog, branding is moeilijk en er is geen controle over het verzendproces en de kwaliteit van de producten. Echter betekent dit niet dat het onmogelijk is succes te hebben met een dropshipping business. Er zijn namelijk ook vele voordelen aan dit business model.

Geintresseerd? Lees hier hoe je een dropshipping webshop begint.
(Of hier meer over wat dropshipping is.)

Over Funnelschool.nl

Funnelschool.nl is in 2018 opricht door Wester Gijsman en Liam Pleijers als een SEO side-project van hun marketing bureau Strs.mn. Zij hadden behoefte aan meer informatie over alles wat te maken had met funnels, maar deze bleek er in Nederland niet echt te zijn. Om dit gat te vullen zijn zij informatie gaan delen middels Funnelschool.nl in de hoop dat mede funnelhackers en online ondernemers daar iets aan hebben. Om dit project rendabel te houden en meer informatie te kunnen delen krijgen wij voor een aantal links op deze website commissie als je via die link iets afneemt. Dus als je een artikel hebt gelezen en je hebt er iets aangehad, zouden wij het tof vinden als je onze link gebruikt. Mochten er verder vragen zijn over funnels, clickfunnels, online marketing of Facebook advertenties kun je die altijd stellen via het contactformulier of stuur mij direct via Facebook Messenger een berichtje.

Liam Pleijers

Liam Pleijers – Mede-oprichter Funnelschool.nl en auteur van het artikel