Wat is een conversieratio?

Conversieratio is de verhouding aan bezoekers en het aantal verkopen. Als een webshop 3 bestellingen krijgt uit 100 bezoekers dan is de conversieratio 3/100 =0.03 = 3%.

Conversieratio optimaliseren

Je conversie ratio hangt van veel dingen af. Belangrijke factoren zijn:

  1. Laadsnelheid: een website moet ten alle tijden snel laden. Een website of webpagina die niet snel laad zorgt ervoor dat men snel de website verlaad, soms al voordat deze geladen is.
  2. Verkeer: een belangrijke factor die men vaak vergeet is de bezoeker zelf. Er is een groot verschil tussen soorten bezoekers. Bijvoorbeeld bezoekers uit derde wereld landen of kinderen afkomstig van een spelletjes website zijn niet koopkrachtig. Deze zullen dan ook niet snel iets kopen. Iemand die komt vanuit een review video die zijn favorieten vlogger net online heeft gezet zal sneller een aankoop doen. De vlogger is namelijk betrouwbaar en zorgt ervoor dat de bezoeker overtuigd is van je product voordat deze al op de website terecht komt.
  3. Betrouwbaarheid: een website moet vertrouwen uitstralen. Dit betekend dat je design op orde moet zijn. Dit doe je onder andere door consistentie in uiterlijk en taal. Daarnaast is het aan te raden foto’s van jezelf of je team te vermelden.
  4. Psychologische triggers: veel van menselijk gedrag wordt gestuurd door het onbewuste. Dit onbewuste gebruikt bepaalde signalen om tot een beslissing te komen. Deze signalen kan je gebruiken om het waarschijnlijker te maken dat iemand een bepaalde actie voldoet.
    • Social proof: dit is het gebruik van reviews en foto’s van klanten die je product gebruiken of van je dienst gebruik maken. Dit toont de klant dat meer mensen het product gebruiken en wekt vertrouwen. Als de doelgroep op de foto’s aansluit bij een groep waar de bezoeker zich mee identificeert werkt dit nog sterken.
    • Urgentie: je kan gebruik maken van een aflopende timer waarna een korting verloopt of een teller met “nog X aantal beschikbaar”. Dit geeft de bezoeker het idee direct te moeten beslissen om deze kans niet te missen. Let er echter wel op dat dit een website ook onbetrouwbaar kan doen lijken.
    • Betrouwbaarheid: het gebruik van “vertrouwens badges” helpt. Dit zijn bijvoord de logo’s met iDeal, Mastercard en McAfee secure. Dit geeft het gevoel dat de website betrouwbaar is.

Conversie optimalisatie: PRO TIP

Het is soms lastig om goede landingpagina’s en funnels te maken die goed converteren. Dit is vaak veel werk of heb je zelfs een programmeur en een designer nodig. Dit kan al snel honderden tot duizenden euro’s kosten.

Wij maken hierdoor bijna al onze funnels in Clickfunnels. Dit is de makkelijkste manier om zelf converterende landingpagina’s en funnels te maken. Klik hier om meer te leren over Clickfunnels.

Over Funnelschool.nl

Funnelschool.nl is in 2018 opricht door Wester Gijsman en Liam Pleijers als een SEO side-project van hun marketing bureau Strs.mn. Zij hadden behoefte aan meer informatie over alles wat te maken had met funnels, maar deze bleek er in Nederland niet echt te zijn. Om dit gat te vullen zijn zij informatie gaan delen middels Funnelschool.nl in de hoop dat mede funnelhackers en online ondernemers daar iets aan hebben. Om dit project rendabel te houden en meer informatie te kunnen delen krijgen wij voor een aantal links op deze website commissie als je via die link iets afneemt. Dus als je een artikel hebt gelezen en je hebt er iets aangehad, zouden wij het tof vinden als je onze link gebruikt. Mochten er verder vragen zijn over funnels, clickfunnels, online marketing of Facebook advertenties kun je die altijd stellen via het contactformulier of stuur mij direct via Facebook Messenger een berichtje.

Liam Pleijers

Liam Pleijers – Mede-oprichter Funnelschool.nl en auteur van het artikel