Wat is gemiddelde order waarde (AOV)?

De gemiddelde order waarde is een belangrijke statistiek voor een online business. Dit is de totale omzet gedeeld door het aantal orders. Vaak noem je dit ook wel Average Order Value (AOV).

Rekenen met je gemiddelde order waarde (AOV)

Je wilt voor je online business precies weten wat een klant, een bestelling, een lead, of een bezoeker waard is. Hiervoor is de gemiddelde order waarde (AOV) een belangrijk onderdeel. Bij een marge van 15% en een gemiddelde order waarde van €90 kan je maximaal €13.5 uitgeven aan marketing voor een nieuwe bestelling.

Als je webshop een conversie ratio heeft van 3% dan verdien je, met een marge van €13.5 per bestelling, gemiddeld 13.5*0,03=€0,405 per bezoeker. Dit is dan ook het maximale bedrag wat je kan betalen om iemand op je webshop terecht te laten komen.

Als je gemiddelde order waarde hoger is verdien je hierdoor meer per klant en kan je ook meer uitgeven om een klant te krijgen.

Verhogen van je gemiddelde order waarde (AOV)

Er zijn meerdere manieren om je gemiddelde order waarde (AOV) te verhogen.

Je kan bijvoorbeeld de prijs van je producten verhogen, echter kan dit negatief zijn voor je conversie percentage.

Ook kan je kortingen aanbieden als iemand meer uitgeeft per bestelling. Bijvoorbeeld door een gratis verzending bij bestellingen boven de €50 aan te bieden of 10% korting bij bestellingen boven de €100. Daarnaast werkt het ook goed als je bundel kortingen aanbied. Bijvoorbeeld dat iemand korting krijgt als hij of zij een bijpassende mascara bij haar lippenstift besteld (dit heet een upsell).

De beste manier om dergelijke strategieen toe te passen is met het gebruik van funnels.

Het probleem hierbij is echter dat het moeilijk is dergelijke aanbiedingen en funnels te verwerken in je website en algehele online marketing funnel. Dit vraagt om het gebruik van dure designers en programmeurs. Helaas heeft niet iedereen het geld hiervoor, terwijl het wel soms nodig is om een website of webshop winstgevend te krijgen. Wij werken hierdoor altijd met Clickfunnels. Dit is een gemakkelijk te integreren systeem dat je helpt om in elke website of webshop een funnel te integreren.

Over Funnelschool.nl

Funnelschool.nl is in 2018 opricht door Wester Gijsman en Liam Pleijers als een SEO side-project van hun marketing bureau Strs.mn. Zij hadden behoefte aan meer informatie over alles wat te maken had met funnels, maar deze bleek er in Nederland niet echt te zijn. Om dit gat te vullen zijn zij informatie gaan delen middels Funnelschool.nl in de hoop dat mede funnelhackers en online ondernemers daar iets aan hebben. Om dit project rendabel te houden en meer informatie te kunnen delen krijgen wij voor een aantal links op deze website commissie als je via die link iets afneemt. Dus als je een artikel hebt gelezen en je hebt er iets aangehad, zouden wij het tof vinden als je onze link gebruikt. Mochten er verder vragen zijn over funnels, clickfunnels, online marketing of Facebook advertenties kun je die altijd stellen via het contactformulier of stuur mij direct via Facebook Messenger een berichtje.

Liam Pleijers

Liam Pleijers – Mede-oprichter Funnelschool.nl en auteur van het artikel